keskiviikko 25. heinäkuuta 2018

Yritysanalyysi: Nordea

Nordea



Osake on ollut laskussa, ja monien mielestä erittäin halpa. Tankkasin itsekkin viime kuussa lisää. Ostoon vaikutti Nordean sekä Sammon johdon positiiviset kommentit yhtiöstä, sekä loistava 8% osinkotuotto, jonka Inderes uskoo kasvavan vuosi vuodelta.






Tällä hetkellä vuosi 2018 näyttää olevan hyvällä mallilla osingon kasvattamiseen. Eikä vielä tarvitse edes maksaa koko tulosta ulos, saati sitten purkaa käteiskassaa. Onko tulos vakaalla pohjalla?

Lähde: Nordea Q2 raportti

Tuotot sisältävät 375 milj. kertaluonteisiä eriä. Poistettaessa tuo summa liikevoitosta, on tulos huonompi kuin Q2 2017 ja huonompi kuin Q1 2018. En ottanut verotusta huomioon.

Kun ottaa huomioon Nordean kulukuurin, joka Q2 vähensi kuluja 4% Q1 2018 verrattuna ja jopa 11% Q2 2017 verrattuna, niin mielestäni tulos on varovaisen positiivinen, ja näyttäisi siltä että markkinat ovat kanssani samaa mieltä. Q2 julkaispäivänä osake nousi +2,37%.

Lähde: Nordea Q2 raportti

Allaolevasta taulukosta näemme H1 tuloksen verratuna viimevuoteen. Miltei jokaisen segmentin voitto on pienentynyt pl. kertaluontoisia eriä sisältävän other sekä Commercial & Business Banking, mutta myös kulut ovat pienentyneet. Toimitusjohtajan kommenteista päätellen Nordeassa uskotaan tilanteen kääntyvän parempaan suuntaan hiljalleen jo tämän vuoden aikana. Tuloksen odotetaan silti jäävän vuoden 2017 tuloksesta.

Lähde: Nordea Q2 raportti


Suurimpana huolena toki edelleenkin pankkitoimialan murros. Mobiilimaksaminen on jatkuvasti kasvussa, ja Apple Pay on tullut pankkien apajille. Nordeahan pyrkii vastaamaan tähän ja on ottanut Applen liikekumppanikseen. Pankkien kannalta ongelma on siinä, että pankki saa veloittaa kolmansia osapuolia maksuliikennealustan käytöstä. En ole täysin kärryillä siitä, miten Nordea hyötyi Applen kanssa tehdystä yhteistyöstä. Ehkäpä kyseessä oli vain markkinointikikka ja halu olla ensimmäisten joukossa. Omalla kohdallani käytän mielummin pankin tuottamaa mobiilimaksupalvelua, mutta en usko nuorison olevan vahvasti samaa mieltä. Applesta on tullut osalle käyttäjistään milteimpä uskonto. Nordealla on nykyään samantyyppinen palvelu nimeltä Nordea Wallet. Hyvä päätös.

Toinen huolenaiheeni on ollut se, että pankkiin ei enää tahdo päästä lainaneuvotteluihin, enkä voi asiakaskokemustakaan kehua Nordeasta. Twitterin perusteella en ole ainoa joka kokee asian näin. Itse sain puhelimen välityksellä lainaneuvottelut ensiasuntoon 4 viikon päähän. Puhelimessa täti selitti miten asp tili toimii, antoi erittäin kalliin lainatarjouksen verrattuna säästöpankkiin, sekä totesi että ei tässä nyt voi antaa virallista lainatarjousta, vaan se pitää tehdä konttorissa. Olipas hyvin tuhlattu 30min. Ongelmana taas kun haluaa käydä pankissa juttelemassa niin todetaan ettei aikoja ole, kannattaa asioida puhelimitse.

Monet haukkuivat sharevillessä Nordean toiminnan suohon, kun palvelua ei saanut millään, ja pompoteltiin vain työntekijältä toiselle. Myös meille todettiin, että nettisivut ovat kesken ja niitä parannellaan kokoajan, mutta asialle ei nyt voi tehdä mitään, kun avopuolisoni pankkitunnuksilla ei päässyt tekemään lainahakemusta. Q2 raportin mukaan asiakastyytyväisyys on nousussa varsinkin ruotsissa. Ei Nordea kuitenkaan yritä pitää ei-asiakkaita tyytyväisinä, jotta olisi mahdollista myös kasvattaa asiakasmääriä. Harmi, sillä olisin mielelläni siirtynyt Nordean asiakkaaksi, ja siirtää samalla kotimaan sijoitukset sinne, jotta minimiveloituksen puutteessa voin tehdä ostoja myös pienemmillä summilla.

Disclaimer: Tämä ei ole sijoitussuositus. Minä en ole alan ammattilainen, sijoitan täysin harrastuspohjalta, ilman mitään ymmärrystä asiasta. Lukija on itse vastuussa omien sijoitusten tuotoista tai tappioista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti