perjantai 18. tammikuuta 2019

Yritysanalyysi: Ford

Vapaapäivän viettoa. Aikansa telkkarin ääressä istustuessa ja herkkuja syödessä tulee olo, että jotain hyödyllistäkin pitäisi tehdä. Sovin muutaman asiakastapaamisen. Ei riittänyt. Syvennytään siis pohtimaan Ford Motor Companyn tulevaisuutta. 




Kuten aiemmin olen kirjoittanut, ostin Fordia pahimpaan mahdolliseen aikaan. Heti perään osake laski yli 20%. Seuraavien 3 kuukauden aikana osakkeen hinta nousi hiljalleen ostotasolle. Osavuosikatsaus oli tulossa ja mietin kannattaisiko osakkeesta nyt luopua käytännössä vain kaupankäyntikulujen verran tappiolla. En luopunut, ajattelin että vaikka tippuukin, niin osingot juoksevat ja ennemmin tai myöhemmin myös voitot kasvavat.

Kattavan analyysin Fordista on kirjoittanut Talousmentor.

Fordin EPS ja osinkohistoria näyttää tälläistä käyrää:


Huomaathan että vuoden 2018 EPS perustuu Q1-Q3 tulokseen sekä Q4 tuloksen konsensusennusteeseen, jonka löysin Yahoo! Finance sivulta. EPS voi myös olla ennustetta huonompi.

Ford Focus valittiin vuoden autoksi 2018 Moottori lehden toimesta. Tämä ei näy yhtiön tuloksessa juurikaan, mutta kertoo sen, että Fordilla on kelpo tuote markkinoilla. Lyhyt juttu Vuoden auto- kisasta Moottorin sivuilla. Ford suunnittelee mittavia tehostustoimia, joiden avulla pyritään pääsemään eroon huonosti tuottavista liiketoimista. Panostusta on ollut mm. sähköautoissa ja itseohjautuvissa autoissa. En usko että itseohjautuvilla autoilla tullaan tekemään voittoa kovinkaan nopeasti.

Uuden strategian mukaan panostetaan liiketoiminnan tehokkuuteen. Pyrkimyksenä on keventää kulurakennetta ja yksinkertaistaa tarjontaa. Tämä mahdollistaa tehokkaamman keskittymisen tuottaviin liiketoimiin, kun rönsylyilyt jätetään pois. Tämä tieto tuli tuoreesta Fordin tiedotteesta.

Lähde: http://www.oica.net/wp-content/uploads/total-sales-march-2018.jpg
Vuoteen 2017 asti uusien autojen myynti on ollut kasvussa. Statista ennustaa autojen myynnin kasvaneen myös 2018 2,3%, mikä on tarkoittaisi selkeää hidastumista. Fordin USA:n myynti laski joulukuussa 8,8%. Volkswagen AB:n myynti laski joulukuussa 16%. General Motorsin USA:n myynti laski joulukuussa 2,7%. Muistan Toyotan raportoineen laskevia lukuja. Daimlerin (Mercedes) kurssi on laskenut sitten alkuvuoden 2018 lukemista. Onko autojen myynti kääntynyt laskuun? On lohdullista tietää että tilanne on kaikilla sama. Huolestuttavaa on lukea Fordin laskevista markkinaosuuksista.

Lähde: https://www.statista.com/statistics/200002/international-car-sales-since-1990/

Yhdysvaltojen ja Kiinan kauppasota on vaikuttanut jokaisen autotehtaan tulokseen. Vaikka Ford onkin osittain raportoinut kilpailijoita synkempiä lukuja, niin en voi olla harkitsematta osakkeen lisäämistä. Nyt saisi halvalla, mikäli tehostustoimet (tehtaan sulkemiset euroopassa, yhteistyö Volkswagenin kanssa) alkavat näkymään tuloksessa, olisi hyvä olla siinä junassa mukana. En ole kovinkaan mielissäni, mikäli Ford luopuu kokonaan sedaneista. Kyseessä on suuri markkina. Toisaalta, jos pienemmällä bisneksellä tekee parempaa tulosta... Automerkkejä miettiessäni, en koe Fordilla olevan selkeää profiloitumista. Siinä missä Toyota on luotettava ja hintaansa nähden laadukas, BMW, Mercedes ja Audi ovat tehokkaita laatuautoja, Volvo on turvallinen. Itselleni Ford ei herätä mielikuvia. Toivon vuoden auto 2018 kisan muuttavan tätä tilannetta hieman. Olen kyllä kuullut Fordin pakuja kehuttavan kestäviksi ja luotettaviksi verrattuna Mersuun ja Volkswageniin.

Traficomin sivuilta löysin katsastustilaston vuodelta 2017. Tutustuin vain merkkeihin kokonaisuutena mallista ja käyttöönottovuodesta välittämättä. Hylkäysprosentti on Fordilla 21,4%. Yleisin hylkäyksen syy on jousitus ja iskunvaimennus. Fordia korkeamman hylkäys-% sai mm. Renault, Peugeot, Mercedes, Nissan. Fordia matalamman hylkäys-% sai Toyota (3. pienin), Audi, Skoda, Honda, Volkswagen, Volvo. Rajoittaessa tulokset uusiin autoihin, viimeinen vuosi jolta tilasto oli on 2014. Tällöin Fordin hylkäysprosentti on 3,3%, voittaen esimerkiksi Volvon, mutta selkeästi häviten VW-konsernin autoille ja Toyotalle.

Vuoden 2018 raportti antaa viitteitä tulevasta. Sen aion lukea läpi erityisen tarkasti. Mikäli raportti vakuuttaa minut, saatan lisätä Fordin painotusta hieman. En halua olla liian suurella painolla kiinni yhtiössä, jonka tulos on laskusuunnassa, mutta en myöskään halua missata hyvää tilaisuutta päästä nousuun mukaan, kun yritystä joka tapauksessa omistan. Uskon Fordin kehittyvän ja mukautuvan uuteen markkinaan.

DISCLAIMER:
Blogissa esitetty materiaali ei ole eikä sitä tule käsittää sijoitussuositukseksi tai kehotukseksi merkitä, ostaa tai myydä arvopapereita. En ole vastuussa sinun tekemistäsi sijoituspäätöksistä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti