maanantai 11. helmikuuta 2019

Arjen säästövinkki 2

Oletko ikinä laskenut paljonko rahaa kuluu autoiluun?


Minä olen. Minulla on ollut tapanani nollata matkamittari aina kun tankkaan tankin täyteen. Tämä sen takia, että tiedän suunnilleen montako kilometriä voin vielä ajaa ennen kuin pitää tankata uudestaan. Usein tulee laskettua keskikulutuskin samalla. Autoni keskikulutus 6,3l/100km.



Aina kun olen ajanut 100km, on bensaa kulunut 6,3l. Läheisellä huoltoasemalla, jossa käyn useimmiten tankkaamassa, on 98E5 bensan hinta kirjoitushetkellä 1,622€/l. Tämä on lähihuoltoasemista halvin. Mielestäni on typerää ajaa kovin kauas halvan bensan perässä; tankkauksessa säästettävät sentit kuluvat helposti besakuluihin. 100km matkalla maksan siis 10,22€ bensasta. Jokainen kilometri maksaa siis reilu 10snt. Huh huh.

Huom: En laske arvon alenemista kilometrihintaan. Miksi laskisin? En aio myydä autoa pois. Auto on minulle käyttöesine, ei sijoitus.

Kun työmatka oli 30km suuntaan, niin autoa on pakko käyttää, jotta ehdin harjoittamaan ammattiani yrittäjänä illaksi. Mutta silloin kun en ollut palkkatöissä, niin pyöräilin helposti 30km päivän aikana 4-6km pätkissä. Tämähän tekee päivässä säästöä jo 3€ edestä. Ja samalla kunto kasvaa ja vältän nykyajan vitsauksen, eli passiivisen elämäntyylin. Viikossa tulee poljettua noin 80-100km, joka tarkoittaa parhaimmillaan 10€ säästöä viikkotasolla. Tämä tekee yli 500€ vuodessa!

Toki autoilun kuluksi pitää laskea myös huollot. Viime vuonna maksoin yli 300€ huollosta. Kesällä vaihdattamani tuulilasi maksoi noin 150€.  Samoin ilmastointi piti huoltaa, taas meni 100€. Ilmastoinnin kohdalla itseasiassa mietin että pitäisikö vain jättää huoltamatta, sillä se on luksusta johon ei ole tarvetta ympäri vuoden. Talvisin ilmastointi ei ole edes päällä, sillä se lisää bensan kulutusta. Olen kyllä kuullut myös, että ilmastointi pysyisi kunnossa paremmin, jos ei olisi 8kk vuodesta käyttämättä. Nyt oli lakannut toimimasta talven jälkeen, kun ei ole ollut moneen kuukauteen päällä. Ilmastoinnin tehon hiipumisen olen kyllä huomannut jo vuosia aiemmin.

Autoilussa on myös kuluja, jotka maksavat vaikka autoa ei ajaisikaan. Vakuutukset, autopaikat, ym. Tämä on pakko hyväksyä, sillä tarvitsen autoa vaihtelevasti ja se on elinehto jotta pääsen kulkemaan työpaikalle. Viime vuonna autovakuutus maksoi 232,07€ ja ajoneuvovero 237,61€. Nämä ovat suurimmat kulut, jotka eivät ole riippuvaisia ajetuista kilometreistä. Auto on luksusta josta en halua luopua, kun ole busseja ikinä osannut käyttää. Kulkivat niin huonosti lapsuuteni asuinpaikkakunnalla, ettei tarvinut opetella. Toisaalta, jos maksan työmatkasta 3€ autolla ja 2,5€ bussilla, niin helppouden ja ajansäästön vuoksi valitsen oman auton. Minimoin silti kulut polkemalla pyörällä niin paljon kuin aikatauluni sen antavat myöden, säällä kuin säällä, ympäri vuoden. Tein sijoituksen talvipyöräilyyn, ja ostin muutama vuosi sitten fat biken. Hinta oli noin 750€ ja kilometrejä on tullut paljon. Pyörä ei ole maksanut itseään takaisin vielä, varsinkin kun vuonna 2018 pyöräilykilometrejä tuli huomattavasti vähemmän töiden ja koulun vuoksi. Tänä vuonna pyöräilykilometrit vähenevät entisestään. Työharjoitteluun poljin 14km/suunta kerran viikossa, muuten kuljin autolla. Tarkkoja kilometrimääriä en ole pyörälle laskenut, mutta karkeaa keskiarvoa käyttäen (80 km / viikossa, 5 kk vuodessa) olen säästänyt noin puolet ostosummasta. Minusta pyöräilyn voi laskea säästöksi vasta, kun on ensin polkenut pyörän ostamiseen käytetyn summan edestä. Sen jälkeen aloitat ajamaan "säästökilometrejä."

Pelkkää ekstraa on hiilijalanjäljen pieneneminen samalla kun säästän rahaa. Muistan lukeneeni yläasteikäisenä Tieteen Kuvalehdestä, että samalla energialla millä autolla ajaa 100m, voisi pyöräillä 3km. Kannatan kestävää kehitystä. Siitä on jo yli vuosi kun aioin sijoittaa nesteeseen. Silloinen rahatilanne ja kaverin kommenttit yhtiöstä saivat epäilemään omaa päätöstä. Noh, olisiko kannattanut?


Yle kehoittaa huoltamaan ilmastoinnin parin vuoden välein.

Ilmastointi lisää kulutusta huomattavasti

2 kommenttia:

  1. Täytyy sen verran kommentoida tätä, että kannattaa toki ottaa laskuissa huomioon auton pääomakulut, sikäli jos autoilun kustannuksia lähtee itse laskemaan. Auto kuitenkin päätyy ennen pitkään paaliin kun kilometrejä kertyy riittävästi. Kirjanpitotermein voitaisiin kai puhua poistosta. Suunnilleen 300-500 tuhatta kilometriä alkaa olla viimeinen ehtoo tavallisilla bensakoneilla, japsit vähän parempia, dieselit kestää kauemmin ennen paalausta. Sanoisin nyrkkisääntönä, että vähintään 5snt/km kannattaa laskea pääomakuluja mukaan.
    Helpompaa olisi mielummin ottaa jokin valmis laskelma, joista saa hyvin osviittaa kaikista autoilun kuluista.

    Kyllä auto on ennen kaikkea kulutushyödyke minulle kuin sijoitus. Huono sijoitushan se itsessään olisikin. Mutta jos on pitkät välimatkat kodin ja tuottavan työn välillä, niin pakkohan se on auto omistaa. Säästyneen ajan voi sitten nähdä hyötynä jos sillä tekee jotakin tuottavaa. Eli minulle autolla on toki käyttöarvoa sinällään

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Kale, ymmärrän mitä ajat takaa. Oma ajatusmaailma eroaa hieman tästä. Kun ostan auton, maksettu summa on uponnut kustannus. Tulevaisuudessa ajetut kilometrit eivät vaikuta maksamaani ostohintaan. Sen sijaan keskityn tuleviin kuluihin, juokseviin kustannuksiin.

      Käytän esimerkkinä Richard Thalerin mainitsemaa ajatusvinoumaa uponneista kustannuksista: Ostat 600€ kuntosalikortin vuodeksi. Ajattelet että valmiiksi maksettu jäsenyys motivoi käymään salilla. Tammikuussa käyt salilla 5 kertaa, ja huomaat että et pidä salilla käymisestä. Yleinen ajatusharha on, että pakko käydä salilla koska vuoden jäsenyys oli niin kallis. Kuvitellaan, että salilla käyminen jotenkin alentaisi jo maksettua hintaa. Todellisuudessahan tuo 600€ on uponnut kustannus, joka on maksanut 600€, riippumatta siitä, käytkö salilla vai et.

      Auton ostaminen on minulle uponnut kustannus, jota en laske enää kilometreihin mukaan. Ostamisen jälkeen maksan vain juoksevat kustannukset. Vakuutukset, huollot, bensat, ym.

      Poista