sunnuntai 11. heinäkuuta 2021

Tekeminen on touhuamista tärkeämpää

Minulla on pitkään ollut sellainen tapa... Kun näen jotain mielenkiintoista esimerkiksi sijoittamiseen liittyen, tallennan postauksen twitterin tai facebookin kirjanmerkkeihin, mielenkiintoiset sivut Chromen kirjanmerkkikansioon nimeltä "lue myöhemmin." Jos mikään näistä ei ole mahdollista, esimerkiksi silloin kun mielenkiintoinen teoria tai kirja tulee vastaan sharevillen keskustelussa, olen ottanut näyttökuvan kommentista jonka avulla löydän mielenkiintoisen aiheen äärelle. Jossain vaiheessa siirrän kymmenet näyttökuvat koneelle ettei kännykästä lopu muisti.


Tämä ei koske vain sijoittamista, vaan myös kuntoiluun tai ammattiin liittyvissä artikkeleissa harrastan täysin samaa. Minulle on siis kertynyt huomattava määrä linkkejä / kuvia / avainsanoja joiden avulla pitäisi päästä perehtymään tärkeään asiaan "sitten kun on aikaa." Joskus olen päässyt pidemmälle ja ladannut artikkeleita netistä myöhempää lukemista varten.

Olen viimeisen noin 12kk aikana pikkuhiljaa järjestellyt tätä sekalaista kirjastoa selvemmäksi aihealueittain, jotta minun on helpompi aloittaa perehtyminen sitten juuri siitä aiheesta kun sillä hetkellä tekee mieli. Lajitellut eri aiheeseen liittyvät tiedostot eri kansioon ja nimennyt kaikki tiedostot niin että saan heti nimestä selville mistä on kyse. Ajattelin tänään tehdä jotain järkevää. Suunnitelma oli  järjestää kaikki kuntoon kerralla. Eipä siinä olisi enää paljoa ollutkaan, kun olen niitä hiljalleen järjestellyt jo jonkin aikaa. Osa artikkeleista on ollut niin huonolaatuisia ettei niitä viitsi säilyttää, toiset eivät enää vaikuttaneet lukemisen arvoisilta.

Miten paljon aikaa olen tuhlannut kun olen etsinyt ja ladannut melkeimpä lukematta huomattavan määrän artikkeleita, järjestellyt ja nimennyt niitä vain jotta myöhemmin totean etten jaksa lukea. Puhumattakaan siitä ahdistuksesta joka välillä on tullut kun tiedän että kovalevy on täynnä suuria määriä hamstrattua tietoa johon pitäisi päästä perehtymään. Esimerkiksi Twitterissä tulee mielenkiintoisia podcasteja, artikkeleita, blogeja ja yhtiöitä vastaan paljon nopeampaan tahtiin kuin ehdin niihin perehtyä. Siispä tämä kirjasto kasvoi kasvamistaa.

YLE on kirjoittanut tästä hyvän artikkelin. FOMO on tuttu asia sijoittajalle joka pelkää jäävänsä noususta paitsi, jos ei ole vähintään 100% osakkeissa. Ennen sijoittamista se oli minulle tuttua jo tarpeena seurata kaikkia mahdollisia kanavia joista tuli uusinta tietoa liikunta-alalle. Niitä kanavia oli monta, ja uutta tietoa tuli paljon. Aloitin tämän "mahdollisesti mielenkiintoisten artikkeleiden"-hamstraamisen jo kauan sitten, noin 2013. Minulla oli edelleen ammatillisia artikkeleita tallella miltei 10 vuoden takaa, joita en ole ikinä jaksanut avata. Olisivatko ne enään edes relevantteja?

Nyt kun käytin jonkun tunnin aamupäivästä lajitellen hyödylliset ja poistellen turhat tiedostot, niin arvaa vaan mitä tapahtui. Minulla on tapana poistaa tiedosto painamalla shift + del yhdistelmällä, jotta turha tiedosto ei jää pyörimään roskakoriin. Tämä poistaa tiedoston pysyvästi.

Työskentelyn nopeuttamiseksi minulla oli auki kaksi ikkunaa, toisessa lajiteltavat tiedostot ja toisessa kansiot joihin ne täytyy lajitella. Vastaan tuli turha tiedosto, päätin ettei minulla ole sille käyttöä. Lihasmuistilla valitsin ikkunan jossa tiedosto on, painoin shift + del ja enter, sen kummemmin miettimättä mitä tapahtui. Tässä vaiheessa varmaan arvaatkin mitä tapahtui. Toinen ikkuna ei aktivoitunutkaan. Poistin koko kansion täynnä lajiteltuja ja tärkeäksi merkattuja tiedostoja. Se sisälsi kirjoja ja artikkeleita sijoittamiseen ja treidaamiseen liittyen. Kaikki artikkelit, podcastit, blogit, kirjat ja kuvat hävisivät pysyvästi. Loppupäivän käytin siihen että yritin onkia tiedostoja takaisin kolmannen osapuolen ohjelmalla. Osan sain, mutta suurinta osaa en. En tiedä miksi. Noin 95% tiedostoista hävisi pysyvästi. Eikä minulla ole mitään muistikuvaa mistä olen nämä tiedostot joskus ladannut tai edes mitä artikkeleita siellä oli.

Nyt mietin miten paljon olen tuhlannut aikaa ja energiaa tämän kirjaston eteen, vain koska sen olisi pitänyt jossain vaiheessa ehkä joskus kehittää minua sijoittajana. Jos olisin lukenut edes yhden artikkelin sen sijaan että kerään niitä tuhat, aika olisi ollut paljon hyödyllisemmin käytetty. Harmittaa.

Opin tästä jotain. Kun vastaan tulee tärkeää tietoa sisältävä artikkeli, niin lue se ajatuksella. Jos et jaksa juuri nyt, hyväksy se että artikkeli saattaa olla tärkeä mutta sinulle ei ole nyt voimavaroja lukea sitä. Tärkeitä artikkeleita tulee vastaan jatkossakin, sillon on uusi mahdollisuus kehittyä sijoittajana. Netti on täynnä tietoa eikä se lopu lukemalla, joten kannattaa keskittyä konkreettisiin asioihin joita voi tehdä juuri nyt.

Treidauskirjoista varmasti on hyötyä treidaamisessa. Sijoituskirjoista on hyötyä sijoittamisessa. Mutta todellinen know-how saadaan vain tekemällä. Se karttuu lukemalla ja kokeilemalla. Silloin tietää mikä toimii itselle. Ihmisillä on erilainen kärsivällisyys, riskinsieto, temperamentti jne. Erilaiset sijoitustyylit toimivat eri ihmisillä. Siksi kirjoista ei voi oppia kaikkea.

Kaikki aika minkä olen touhunnut tiedosto-kirjastoni parissa, olisi ollut paremmin käytetty kun olisin tehnyt sen vähän minkä jaksoin, sen sijaan että yritin tehdä paljon mutta en jaksanut. Vittu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti