perjantai 27. joulukuuta 2019

Paljonko olen sijoittanut elämäni aikana?

Onko sijoitukseni kokonaisuudessaan voitolla? Aloitin tämän laskutoimituksen tekemisen ensimmäisen kerran jo vuonna 2017. En ikinä saanut sitä valmiiksi, sillä olen siirtänyt ja veivannut osinkoja ja muita säästöjä Danske Bankin, Bank Norwegianin, Nordnetin arvo-osuustilin ja Nordnetin säästötilin välillä niin paljon, että totesin luotettavan laskemisen olevan mahdotonta. Osinkokuninkaan innoittamana päätin tehdä omat laskelmani nyt valmiiksi, vaikka ne varmasti vähän epätäydellisiä ovatkin. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan ja ainakin ne kertovat suunnilleen sijoitetun summan. Jatkossa virhemarginaali pienenee kun epävarmojen vuosien osuus pienenee.



Huomasin uuden Nordnetin salkkuraportin laskelmien näyttävän paljon selkeämmiltä miltä ne vanhalla puolella aikoinaan näyttivät. En tiedä puuttuuko laskelmistä jotain vai olenko laskenut joitain summia kahdesti. Osingoista johtuen jotkut rahasummat voivat olla laskettuna väärän vuoden puolelle, mutta eipä se haittaa, kokonaissumman tietäminen on paljon tärkeämpää.

Olen laittanut salkkuun "omaa" rahaa yhteensä 39 677€.
Salkun arvo on nyt noin 44 087€. Osinkoja olen saanut yhteensä noin 4 000€(- verot) joten arvonnousu on jäänyt vähäiseksi. Yritysriski on kostautunut, paremmin olisi pärjännyt indeksisijoittamisella. Yritän ottaa opikseni, olla kärsivällisempi ja katsella paremmat ostopaikat osakepoimintaan.

Oli hauska huomata, että ensimmäiset merkinnät tulivat Nokia kaupoista vuodelta 2008. Todennäköisesti ensimmäiset osakekauppani olen tehnyt vuonna 2007, koska hetken aikaa ehdin Nokiaa veivaamaan edes takaisin pikku voittoja tehden, ennen kuin se romahti. Näitä summia en jaksa kaivaa tähän, koska veivasin "samoja rahoja" nokiaan ja ulos, joten se ei juurikaan vaikuta kokonaissummaan.

Pitihän tästäkin excel kaavio tehdä :D


Eipä tuo kaavio paljoa kerro. Vuosittainen sijoitettu summa palkkeina ja kumulatiivinen summa viivadiagrammina. Kaaviosta saisi enemmän irti jos samaan ynnäisi vielä salkun koon, jotta näkee suoraan ollaanko kokonaisuutena voitolla vai ei. Salkun koko seuraan kuitenkin eri kaaviossa, joten mennään nyt tällä. Aloitin säännöllisen, pitkäjänteisen ja suunnitelmallisen sijoittamisen vuonna 2016 kesällä. Sitä ennen olin laittanut vähän rahaa superrahastoon ja Nordeaan vuonna 2014 ja 2015.

Vuosi lähenee loppuaan ja minä olen ollut kiireinen töissä. Samalla olen kasannut vuodelta 2019 yhteenvetoa sekä miettinyt tavoitteita ensi vuodelle. Toivottavasti kaikilla oli rauhallinen joulu ja uusivuosi on mukava. Itse olen töissä myös silloin.

2 kommenttia:

  1. Vastaukset
    1. Olen näemmä unohtanut kommentoida. Myöhässä tulee, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan:
      Kunnia sille, jolle kunnia kuuluu. Joka muuta väittää, se kunniatta kuolkoot :D

      Poista