perjantai 22. tammikuuta 2021

Telia & Elisa. Kannattaako omistaa molempia?

Elisa on pitkään vaikuttanut luotettavalta, ennustettavalta ja vakaalta laatuyhtiöltä. Tästä syystä olen harkinnut Elisan lisäämistä osakesäästötilille. Salkussani on jo kohtuullisen suuri paino Elisan kilpailijaa Teliaa. Onko minun järkevä omistaa kahta keskenään kilpailevaa yhtiötä, erityisesti nyt kun olen harkinnut salkun yksinkertaistamista?

Elisa

Vanha uutinen kertoo että vuonna 2014 Microsoft valitsi Elisan vuoden kumppaniksi: "Elisa on murtautunut ulos perinteisestä operaattoriroolistaan ja kasvanut merkittäväksi ICT-toimijaksi." Minä olen mieltänyt yhtiön edelleen pääosin verkko-operaattoriksi.

Elisan liiketoiminta koostuu kuluttajapalveluista, palveluista yrityksille ja kansainvälisistä yrityksen palveluista. Elisan päämarkkina-alueet ovat Suomi ja Viro, sekä digitaaliset palvelut laajemmin kansainvälisille alueille. Elisa kertoo asiakkaita olevan 2,8 miljoonaa kuluttajaa ja yritystä asiakkaana. Verkossa on 6,3 miljoonaa liittymää.

Kuluttajapalvelu ovat varmasti monelle tuttuja: Matkapuhelinliittymät, netti, laitemyynti, elisa viihde ja elisa kirja.

Elisa on mukana suoratoistopalveluissa nykyään viaplayn kanssa kimpassa. Palvelun nimi on Elisa Viihde Viaplay. Tätä varten Elisa tuottaa omia sarjoja ja elokuvia.

Elisan yrityspalvelut sisältävät erilaisia yrityksille hyödyllisiä palveluita, kuten mobiiliverkon, yritysliittymät, puhelinvaihteen sekä data-analytiikkaa. Moni palvelu näyttää perustuvan Microsoft ekosysteemiin. Elisan kautta saa mm. tilattua Office-paketin. Myös yksinkertaiset, mutta yrittäjälle elintärkeät asiat, kuten Webhotelli ja domain on saatavilla Elisan kautta.

Kansainväliset palvelut jakautuvat  Elisa Automate, Elisa Videra ja Smart factory segmentteihin.

Elisa Automate tuo auotomaatioteknologiaa mobiiliverkon tajoajille. Se lupaa täyttä automaatiota verkon käyttökeskukseen. Käyttökustannukset laskevat ja käyttäjäkokemus paranee. Verkon infrastruktuuria voidaan optimoida algoritmien avulla ja säästää energiaa asiakkaiden tarpeet huomioon ottavalla energiansäästöllä. Minä en tunne teknologiaa niin hyvin, että osaisin arvioida tälläisen palvelun tarpeellisuutta ja sen tuomia hyötyä.

Elisa Videra tarjoaa digitaalisia näyttötauluja yrityksen käyttöön sekä työkaluja etätyöskentelyyn ja yhteydenpitoon. Osa palvelusta on pilvipohjaisia ja laskutus tapahtuu ymmärtääkseni SaaS-periaatteella jolloin sen tarjoama kassavirta on pysyvää, mikäli asiakastyytyväisyys on kunnossa. Videran tarjoaa vaikkapa digitaalisia lehdistötapahtumia tai etäkonferensseja.

Elisa toimii yhteistyössä Microsoftin kanssa. Ohjelmisto on Skype-yhteensopiva ja "parantaa Teams kokemusta". En tiedä mitä se käytännössä tarkoittaa, mutta Covid-19 kyllä on lisännyt etätyötä enkä usko että kaikki etätyöhön siirtyneet tulevat palaamaan entiseen.

Smart factory linkki vie IoT-sivulle, joka tulee sanoista internet of things. Suora lainaus sivulta: "IoT (Internet of Things) tarkoittaa fyysisten esineiden lisäksi palveluiden, ohjelmistojen ja järjestelmien liittämistä yhteen internetin avulla. IoT:n avulla yrityksesi saa reaaliajassa ja kustannustehokkaasti aivan uudenlaista dataa. IoT-sensorit lähettävät tietoa esimerkiksi laitteiden sijainnista, tuotteiden käyttöasteista tai kiinteistöjen sähkönkulutuksesta. Paremmalla tiedolla ohjaat yrityksesi toimintaa tehokkaammin. Analysoimalla dataa saat myös uudenlaista näkyvyyttä asiakaskokemukseen ja miten sitä voisi parantaa." Tämä lupaa kovia tuloksia teollisuuden käyttöön:
Elisa tarjoaa IoT-liittymän, laitteet, alustan, sovellukset ja tietoturvan. Tässäkin voidaan tarvittaessa käyttää Microsoftin Azuren alustaa. Vaikka perehdyn Elisaan, niin Microsoft alkaa näyttää koko ajan mielenkiintoisemmalta. :D Elisa tarjoaa Microsoftin virallisena kumppanina tukea alustan käyttöön ja integraatioon.

Mistä Elisan tulos koostuu?
Elisan tuloksesta noin 1/3 tulee yritysasiakkailta ja loput 2/3 henkilöasiakkailta. Henkilöstöasiakkaiden liikevaihto oli 1 152 milj. ja yritysasiakkaiden 692 milj. vuonna 2019.

Valitettavasti Elisa ei avaa eri segmenttien tuloksen muodostumista, joten yritys- ja henkilöasiakkaita täytyy käsitellä kokonaisuutena. Tai jos avaa, niin minulle ei osunut silmään. Vuosikertomuksessa mainitaan vain, että Videran videopalvelujärjestelmällä on jo yli 100 000 asiakasta ja toiminta laajeni aasiaan. Smart factoryn asiakaskanta kasvoi ja palveluita tarjotaan jo viidelle eri teollisuusalalle.

Yritysasiakkaiden osalta liikevaihto ja liikevoitto on ollut hieman laskusuunnassa, henkilöasiakkaiden osalta liikevoitto on taas hieman kasvanut viimeisen 3v aikana.

Telia

Telia on salkkuyhtiö, jonka pitäisi olla minulle ennestään tuttu. Valitettavasti en voi sanoia tietäväni mistä Telian liiketoiminta koostuu. Myös Telian olen kategorioinut verkko-operaattoriksi, mutta sijoittajasivuilla todettiin yhtiön kasvaneen nykyaikaiseksi media- ja teknologia yritykseksi. Telia kertoo olevansa "yksi suomen johtavista yrityksille ICT-palveluja tarjoavista yrityksistä."

Telian markkina-alue on Tanska, Viro, Suomi, Latvia, Liettua, Norja ja Ruotsi. Telia kertoo yhtiöllä olevan 24,2 miljoonaa tilaajaa.

Telian sijoittajatarinaa on viimeaikoina dominoinut tuottamattomien liiketoimintojen myynti ja irtaantuminen euraasiasta. Yhtiö aikoo keskittyä ydinmarkkinoihinsa. Telia on myös myynyt kannattavaa liiketoimintaa, kuten Telia Carrierin parantaakseen pääomansa tuottoa. En tiedä onko vähäriskisen ja tuottavan liiketoiminnan myynti hyvä asia.

Yhtiön segmentit ovat henkilöasiakkaat, yritykset ja "wholesale" joka ymmärtääkseni tarkoittaa palvelupakettien myymistä avaimet käteen periaatteella.

Telian henkiläasiakkaiden tuotetarjonta on melkeimpä identtinen Elisan kanssa. Se sisältää puhelinliittymiä, nettiliittymiä, laitteita ja viihdettä Telia TV sekä C more kanavien kautta. Telia omistaa myös MTV:n jonka kanavia ovat MTV3, Sub ja Ava. TV tilaajia kerrotaan olevan 3,1 miljoonaa joka tarkoittanee kanavapakettia ja C more suoratoisto palvelua.

Yritysasiakkaiden palvelut ovat myöskin Elisan vastaavat: Tarjolla on puhelinvaihdetta, yritysverkkoa ja laitteita. Lisäksi Telia tarjoaa maksupäätteet ja laskunvälityspalvelun.

Telialla on Elisan tapaan IoT segmentti, jonka se kertoo olevan "Our largest business area." Liiketoiminta näyttää olevan samaa kuin Elisalla mutta laajemmassa skaalassa. Sivuilta löytyy asuntorakentamiseen ja julkiseen liikenteeseen liittyviä ratkaisuja.

Mistä Telian tulos koostuu?
Telian myynnistä 1/3 eli 33% tulee yritysasiakkailta. Henkilöasiakkailta tulee 53% ja loput 14% tulee wholesale ja muut-segmentistä.

44% myynnistä tulee mobiililiittymistä, 15% laitemyynnistä, 9% laajakaistasta ja 6% TV:stä. Telia sai Bonnierin hankinnan päätökseen vasta joulukuussa 2019 joten tässä ei todennäköisesti ole koko vuoden tulosta laskettu mukaan.

Kuva on otettu 2019 vuosikertomuksesta ja näin ollen mm. Telia Carrier on nyt myyty pois. Lisäksi uskoisin Fixed telephone palvelun kuihtuvan pois, sikäli mikäli ymmärrän oikein että se tarkoittaa lankapuhelinta. Jos olen oikeassa, niin lähivuosina myynnistä katoaa 9%. Vuosikertomuksessa kyllä todetaan Bonnier hankinnan enemmän kuin kompensoivat katoavia lankapuhelinliittymiä.

Pohdinta

Yhtiöt vaikuttavat olevan miltei identtisiä palveluineen. Mobiili ja ja verkkopalvelut,verkkoinfrastruktuuri ja yhtiöille tarjotut palvelut ovat kuin kopioita toisistaan Microsoftin tuotteineen. Telian palvelutarjonta saattaa olla hieman laajempaa sekä maantieteellisesti hajautetumpaa. 

Telian myynnistä 18% tulee Suomesta ja 4% Virosta. Näillä kahdella yhtiöllä on päällekkäistä markkina-aluetta 22% Telian liikevaihdosta. Päällekkäisiä palveluita ovat mobile, tv, equipment, fixed broadband ja business solution. Yhteensä nämä palvelut ovat 82% Telian kokonaismyynnistä. Laskemisen helpottamiseksi oletetaan että Telian palveluiden myynti jakaantuu täysin suhteessa alueelliseen myyntiin, jolloin päällekkäisten palveluiden osuus on 0,22 * 0,82 = 0,18. Oletan myös että Elisan palvelut jakautuvat tasaisesti molempiin liiketoiminta-alueisiin.

Telian liiketoiminta menee, rajusti yksinkertaistettuna, noin 18% Elisan kanssa päällekkäin. Minulla ei ole osaamista arvioida tarkkaa lukua, joten lasken tähän vielä virhemarginaalin ja pyöristetään luku 20%. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että 80% Telian tuloksesta on sellaista jossa se ei kilpaile Elisan kanssa. Elisan liikevaihdosta suuri osa on sellaista jolla se kilpailee Telian kanssa.

Tilastokeskuksen mukaan 3G tai 4G liittymä löytyy 94% kotitalouksista. Tilastokeskuksen mukaan IoT on käytössä 40% yrityksistä. Suomalainen ja ymmärtääkseni kaikkia kehittyviä maita koskeva väestörakenne on sellainen että syntyvyys on kääntynyt laskuun. Väestönkasvusta ja sitä kautta liittymämäärien kasvusta ei varmasti ole enää ajuriksi näille kahdelle yhtiölle, mutta IoT palveluissa voisi olla vielä kehittämisen varaa. Toistan vielä kerran etten tunne markkinaa niin hyvin, että voisin ennustaa minkälaista kysyntää tälläiselle palvelulle on tulevaisuudessa.

Minulla salkussa on lisäksi yhtiöiden verrokki Yhdysvalloista, eli AT&T. En halua kasvattaa saman sektorin painotusta liiaksi. Riskinä on musta joutsen, kuten nyt vaikkapa SpaceX:n satelliittinetti tai jokin muu uusi innovaatio joka syö markkinaosuutta reilulla kädellä perinteisiltä toimijoilta.

Johtopäätöksenä Teliassa ja Elisassa on paljon samaa, mutta molempien omistaminen voi kompensoida toisen huonoutta operaattoriliiketoiminnassa. Uskoisin että teleoperaattorin markkinat ovat vakaat ja voivat tarjota tasaista tuottoa molemmille yhtiöille. Minusta ei ole väärin omistaa laajemman liiketoiminta-alueen kattavaa Teliaa ja omalla alueellaan vahvana olevaa Elisaa. Joskin yhtiöiden painotus kannattaisi pitää kohtuullisena.

En pitäisi mahdottomana että ostan Elisaa OST:lle, mutta kun tässä nyt olen harkinnut salkun yksinkertaistamista ja yritysten määrän vähentämistä, niin saatan siirtyä ostamaan osinkoa ulos maksavaa etf-rahastoa. Rahasto sisältää Elisaa ainakin toistaiseksi noin 2% painotuksella. Ehkäpä rahaston omistaminen toisi riittävän tyydytyksen haluuni omistaa vahvaa suomalaista teleoperaattoria. Mikäli päädyn rajaamaan suorien osakesijoitusten määrää salkussa, toinen vaihtoehto on omistaa vain sitä yhtiötä jonka tulevaisuus vaikuttaa valoisammalta.

Elisa osti hiljattain saksalaisen ohjelmistotalon joka on keskittynyt teollisuuden tuotanto- ja laadunhallintaohjelmistoihin. Tämä laajentanee Elisan toimialuetta saksaan. Teliassa on enemmän tehostamisvaraa viimevuosien rönsyilyn ja laajemman liiketoiminnan vuoksi. Vaikka yhtiöiden kasvu ei tulevaisuudessa välttämättä ole huimaa, ne molemmat voivat tarjota vakaata ja ennustettavaa tuottoa.

Tekstiä kirjoittaessa Telia ilmoitti osingon leikkauksesta. Tämä ei välttämättä ole huono juttu, sillä minusta on tervettä että yhtiö sitoo osingon kassavirtaan ja varmistaa näin ollen että taseessa on pelivaraa tulevaisuudessa. Ei osingon leikkaus silti positiivinenkaan uutinen ole.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti