sunnuntai 7. helmikuuta 2021

Ford tulosjulkistus: Merkkejä käänteestä mutta minulle riitti.

Ostin Fordia aikoinaan koska "hyvä osinko ja ei Ford ole menossa konkurssiin." Loistavaa analyysiä. Heti oston jälkeen kurssista laski 30% ja sen jälkeen tämä onkin ollut osinkoansa: Osinko on noin 6% markkinahinnasta joten en ole halunnut myydä koska se on kohtuullisen hyvä osinko kurssiin nähden. Osaketta ei syystä arvosteta matalalle, sillä eihän osinko ollut tukevalla pohjalla. Koronan iskiessä Ford lopetti osingon maksamisen. Olen nyt vuoden verran pohtinut että haluanko omistaa Fordia.


Tämän osion kirjoitin ennen tulosjulkaisua:

Ford uutisoi aloittaneen yhteistyön Googlen kanssa tuodakseen Googlen ohjelmistot autoihinsa. Sopimuksen yksityiskohtia ei paljastettu mutta luin että Google saa lisenssimaksun jokaisesta myydystä autosta. Uutinen nosti Fordin kurssia hieman. Minä en osaa sanoa onko tämä positiivinen asia vai ei. Google ei ole suhtautunut asiakkaiden yksityistyyteen kovin vakavasti joten en tiedä haluavatko ihmiset tulevaisuudessa androidin seuraavan kirjaimellisesti kaikkea tekemistä ensin kännykällä ja sitten autolla. Tarkoittanee käytännössä myös sitä että Fordin kate myydystä autosta pienenee? Olen lukenut että softa syö maailmaa. Nomad Investin Ville Heminki pohti joskus twitterissä, että tulevaisuudessa softan kehittäjä voi saada leijonan osan auton tuotosta vaikka softan vaikutus auton hinnassa on minimaalinen. Sopimukseen kuuluu ilmeisesti tekoälyalgoritmien tuominen Fordin jakeluverkostoon ja sitä kautta on ehkä mahdollista saada kustannussäästöjä, joten aika näyttää onko tämä hyvä vai huono juttu.

Applen uutisoitiin aloittavan yhteistyön Kia:n kanssa. Kun Fordin ja Googlen sopimus on 6 vuotta, niin ymmärsin Applen sijoittaneen Kia:n pysyvästi. Apple vaikuttaa satsaavan Kia:n kanssa kehittymiseen pidemmällä tähtäimellä kuin Google ja Ford. Apple ei syyttä ole maailman arvokkain yhtiö ja pidän tätä hieman hälyttävänä Fordin kannalta. Näen silmissäni miten saumottamasti yhteensopiva icar käyttöjärjestelmän yhdessä auton muiden hallintalaittedein kanssa tarjoaa helppoa liikkumista. Kilpailijana on nykivä ja pätkivä androidiin joka ei suostu käynnistämään autoa koska et ole kirjautunut sisään gmail-tilillä. Kärjistetty hieman, mutta ymmärtänet idean.

Ennen tulosjulkistusta kurssi kävi 11,5$:ssa jolloin harkitsin myymistä. Päätin olla hätiköimättä ja odottaa tulosta ja erityisesti tulevaisuuden näkymiä. Fordilla on hyvä pöhinä päällä jonka voi  tiivistää toimitusjohtajan sanoihin "We must compete like a challenger." Sähköautoiluun on viimein alettu panostamaan. Kuluja leikataan ja keskitytään hyvin tuottavaan liiketoimintaan. Aiemmin odotin että yhtiö palaa osingonmaksuun, nyt en pidä sitä niin tärkeänä. Enemmän haluan nähdä että yhtiötä kannattaa edelleen omistaa. Osinko on toki tärkeä osa pitkäaikaistta omistamista.

Olen mieltänyt Fordin klassiseksi osaksi Amerikkalaista historiaa. Laadukas yhdysvaltalainen yhtiö jolla on vankka kilpailuasema. Twitterissä tuli vastaan kyselytutkimus jossa Fordia ei pidetä erityisen luotettavana brändinä edes amerikkalaisten kuluttajien kesken. Yhdistettynä autoilun ja koko liikenteen murrokseen, en tiedä haluanko omistaa automerkkiä.

Uskon että autoilun tulevaisuus menee jotenkin näin: Polttomoottorit korvataan jollain. Onko se sähkö vai vety, niin en osaa sanoa. Nykyään auto seisoo käyttämättömänä 90% vuorokaudesta. Sillä ajataan töihin klo 7.30-7.50 ja töistä kotiin 16.00 - 16.20. Tämä on epätehokasta ja vaatii paljon tilaa parkkipaikkoina. Tulevaisuudessa itseajava auto tilataan työpaikan ovelle klo 16.00 ja auto ajaa sinut kotiin. Sitten se jatkaa matkaa ottamaan seuraavan ihmisen kyytiin. 5G mahdollistaa autojen välisen keskustelun ja tekoäly suunnittelee reitit niin, että ihmiset pääsevät kulkemaan helposti ja ajallaan. Väestön kasvu on ollut yksi tämän skenaarion ajureista, koska maata tarvitaan asuntoihin eikä sitä ole varaa pitää autojen parkkipaikkana. Mikäli väestönkasvu kääntyy laskuun, niin yllä mainitun skenaarion todennäköisyys pienenee. Ajatus tuli vastaan Yval Noah Hararin kirjassa Homo Deus: Huomisen lyhyt historia. Lukusuositus.

Sitten tulokseen:

Liikevaihdossa odotettua laskua 155 900 ⟶ 127 144. Onneksi myös kulut laskivat: 155 326 ⟶ 131 552. Kun kulut ylittävät liikevaihdon niin silloin tulee tappiota :( Ford raporti tappiota - 4 408 miljoonaa . Nämä ovat GAAP lukuja.

Non-GAAP EBIT raportoidaan olleen 2 779 milj. Ensi vuodelle sen arvioidaan olevan 8 000 - 9 000 milj. Todella kovaa tulosparannusta siis luvassa, mikäli tähän haluaa uskoa. Harmi, yhtiön myymisestä tuli juuri entistä vaikeampaa.

Kun katselen analyytikkojen ennusteita tai Fordin omaa ennustetta, niin ensi vuoden EPS lienee jossain  1,0 - 1,5 välissä. Omat laskelmani päätyivät lukuun 1,15. Mikäli ajatellaan tämän olevan se tulostaso mistä Ford lähtee rakentamaan uutta tulemista, niin laskelmieni mukaan osakkeen käypä arvo on jossain 11 - 12$ välissä. Kun tätä kirjoittaessa kurssi on 11,68$ niin tulosparannus on jo hinnoiteltu osakkeeseen täysimääräisesti, mutta siihen liittyy monia riskejä koronan toisesta aallosta puolijohdepulan jatkumiseen.

Fordin sähköautot ovat ilmeisesti menneet hyvin kaupaksi. Voisiko tästä tulla uusi Tesla jota hinnoitellaan 1 200 p/e:llä koska sähköauto? Kulukuurin ja organisaation keventämisen jälkeen uskon kurssin olevan tulevaisuudessa todennäköisemmin 11 - 13$ välissä kuin 7 - 9$ välissä.

Nousua voisi vielä odotella, mikäli osingoista olisi tullut jotain informaatiota. Kohtuullisen osingon kanssa jaksaa odotella kurssinousua, siksi sijoituksen tappiollisuus ei ole haitannut ennen osingon keskeyttämistä.

Autoteollisuudessa on paljon pahaa, jotan en miettinyt kun 2018 katselin Fordin osakkeita ja totesin että onpas hyvä osinko. Autoteollisuus sitoo paljon pääomaa. Kilpailu on kovaa. Autojen kehitys ja myynti vaatii rahallisesti suuria panostuksia. Takaisinvedot koskevat satoja tuhansia autoja ja maksavat tehtaille suuria summia. Liikevoiton ei voi sanoa olevan vaakata ja ennustettavaa.

Tällä puheella luovun Fordin omistuksesta 5.2.2021. 297 kpl myyty hintaan 11,67$. Ostin Fordit salkkuun 2.1.2018 hintaan 12,63$. Dollareissa tappiota tuli -285,12$ tai -7,6%. Euromääräisesti tappiota tuli hieman enemmän valuuttakursseista johtuen. Pahimmillaan sijoitus oli tappiolla 60% joten olen tyytyväinen että pääsin kuivin jaloin pois.

Osinkoja ehdin saamaan nettona noin 307,69$. Pääsin suunnilleen omilleni mutta vaihtoehtoiskustannukset huomioiden hävisin rahaa. Sama summa sijoitettuna johonkin toiseen firmaan olisi voinut tuottaa 2 vuoden aikana 7-15% osinkoina ja voisin edelleen omistaa osakkeita tyytyväisenä. Ehkä olisin saanut vähän arvonnousuakin päälle? Se olisi kyllä harvinaista meikäläisen salkussa :D Uskon että olisin myynyt osakkeet pois vaikka viimeisen kuukauden nousu olisi jäänyt tulematta.

Hauska yhteensattuma että miltei päivälleen vuosi sitten 7.2.2020 myin Nokiat pois salkusta. Tällöin kirjoitin helpotuksesta kun vihdoin luopui osakkeestas joka oli performoinut huonosti jo kauan. Tuolloin kerroin pohtivani Fordin myymistä. Eikä mennyt kuin vuosi.

Tällä kertaa helpotus ei ole ainakaan päällimmäisenä mielessä. Johtuneeko siitä, että täysin realistisen skenaarion mukaan kurssi voi vuoden päästä olla nykyhintaa korkeammalla. Se ei kuitenkaan muuta sitä faktaa että en halua enää omistaa Fordia tai juuri nyt autoteollisuutta ollenkaan. Uskon nukkuvani ensi yön paremmin kuin edellisen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti